.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خاويار بر سفره مردم ايران مي‌آيد

معاون وزير جهاد كشاورزي از اجراي طرح مصرف خاويار بين مردم ايران با قيمت مناسب خبر داد.
به گزارش فارس از رشت، علي‌نقي سرپناه عصر امروز در حاشيه بازديد خبرنگاران از انستيتو تحقيقات پرورش ماهيان خاوياري شهيد بهشتي سنگر با اشاره به سهم صادرات ايران در بحث خاويار افزود: سهم صادرات خاويار ايران 40 تن است اما خود را مكلف كرديم كه سالانه از مجوز اين ميزان صادرات استفاده نكنيم و هفت تن صادرات داشته باشيم.
وي با بيان اينكه ايران در بحث خاويار كشور ممتازي است، تصريح كرد: كميسيون منابع زنده قانوني دارد كه مخالف صادرات خاويار است.
سرپناه افزود: اين كميسيون بين كشورهاي حاشيه درياي خزر از سال 79 تشكيل شده و ايران عضو رسمي آن است كه امسال نيز رياست آن را بر عهده دارد.
رئيس سازمان شيلات ايران خاطرنشان كرد: در اين كميسيون قانوني آمده است كه اگر يكي از كشورهاي حوزه درياي خزر (روسيه، آذربايجان، قزاقستان، تركمنستان و ايران) مخالفت كنند، صادرات خاويار انجام نمي‌شود.
وي با اشاره به مخالفت كميسيون در صادرات خاويار تصريح كرد: آنها معتقد هستند كه نيازي به صادرات خاويار ندارند و هر اندازه كه خاويار توليد يا برداشت كنند به مصرف داخلي كشورشان مي‌رسد.
سرپناه از مقدار مانده 5/4 تن خاويار در سال جاري خبر داد و گفت: اين ميزان خاويار به دليل قيمت بالا و عدم صادرات، روي دست ما مانده كه مي‌خواهيم با نرخ پايين در دسترس مردم كشور قرار گيرد.
معاون وزير جهاد كشاورزي صادرات خاويار را به دليل عدم فرهنگ‌سازي مصرف آن در كشور يك نياز ضروري عنوان كرد.
وي درباره پرورش ماهيان خاوياري در استان‌هاي كشور خاطرنشان كرد: در بيش از 10 استان غيرساحلي كشور ماهيان خاوياري نظير فيل ماهي پرورش مي‌يابد.
سرپناه وضعيت سه استان شمالي گيلان، مازندران و گلستان در امر پرورش و تكثير ماهيان خاوياري را خوب توصيف كرد و اظهار داشت: استان گلستان به دليل موقعيت بهتر در امر پرورش و تكثير ماهيان خاوياري موفق‌تر است.
رئيس سازمان شيلات ايران با تاكيد بر ضرورت مصرف خاويار در بين اقشار مختلف كشور افزود: خاويار بيش از 114 عنصر ارزشمند دارد و ضد سرطان است و در تلاش هستيم تا اين محصول بسيار مقوي و با ارزش با قيمت بسيار پايين در دسترس همگان قرار گيرد و به مصرف داخلي برسد.
وي قيمت خاويار در دنيا را بين شش تا 8 هزار يورو اعلام كرد و گفت: اگر ايران در صادرات خاويار شركت نكند، قيمت خاويار به 10 هزار يورو مي‌رسد و هدف ما پايين آمدن نرخ خاويار براي مصرف مردم ايران است.
سرپناه با اشاره به فرآوري محصولات آبزي تصريح كرد: گيلان در محصولات فرآوري آبزيان حرف نخست را مي‌زند.
معاون وزير جهاد كشاورزي خاطرنشان كرد: 20 محصول از ماهي فرآوري مي‌شود كه همه آنها ارزش صادرات را دارند و دنيا نيز به امر فرآوري راغب شده است.
وي بحث پرورش ماهيان خاوياري را يك طرح اوليه سه ساله ذكر كرد و اظهار داشت: حدود 50 كيلو استحصال ماهي پرورشي در قم و آستارا داشتيم كه تا دو سال آينده اين ميزان استحصال به مرز يك تن خاويار پرورشي مي‌رسد.
سرپناه همه استان‌هاي غيرساحلي را در برنامه پنج ساله درگير پرورش ماهيان خاوياري دانست و گفت: در برنامه پنج ساله اين استان‌ها چهار گونه از ماهيان خاوياري را پرورش داده و تكثير مي‌كنند.
رئيس سازمان شيلات ايران به عمل سزارين در تكثير ماهيان خاوياري به ويژه فيل ماهي اشاره كرد و گفت: در گذشته از اين روش براي تكثير ماهي استفاده مي‌شد.
وي ادامه داد: امروزه از روش ميكروسزارين براي تكثير ماهي خاوياري استفاده مي‌شود كه استفاده از اين روش يك ماهي را براي صد بار حفظ مي‌كند.
سرپناه افزود: با استفاده از روش ميكروسزارين هر ماهي اگر يك كيلو خاويار داشته باشد، 27 هزار لارو توليد مي‌كند كه 7 هزار مانگاري دارد كه به دفعات اين ميزان بيشتر استحصال مي‌شود.
وي زمان مناسب استحصال خاويار را فقط توسط ايران ذكر كرد و اظهار داشت: تشخيص زمان مناسب براي استحصال خاويار در دنيا فقط توسط كارشناسان خبره ايراني انجام مي‌شود.
مديركل شيلات گيلان نيز با اشاره به بازديد خبرنگاران تهران از مراكز فعاليت شيلات استان گفت: خبرنگاران در بازديد يكروزه خود از مركز تحقيقات فرآوري آبزيان، پژوهشكده آبزي‌پروري، بازار ماهي و انستيتو تحقيقات پرورش ماهيان خاوياري ديدن كردند.
هادي رفيعي انعكاس فعاليت‌ها، برنامه‌ها و اقدام‌هاي شيلات استان را از اهداف بازديد ناميد و خاطرنشان كرد: به دنبال نهادينه شدن طرح آبزي مصرفي در سطح كشور به ويژه گيلان هستيم.
وي افزود: توليد ارزان، با كيفيت‌تر و دسترسي آسان مردم براي تهيه ماهي و استفاده مكرر از اين مواد پروتئيني و سالم جزو برنامه‌هاي مهم شيلات گيلان است.
رفيعي پفك ماهي، فيش برگر، بستني ماهي و ... را از فرآورده‌هاي ماهي ذكر كرد و گفت: فرآوري آبزيان يك پروسه زمان‌بر است و در تلاش هستيم تا اين حركت تداوم يابد و انواع ديگر از محصولات پروتئيني شيلات وارد بازار مصرف شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.035 seconds.